پرسش :

چه کنيم تا فرزندانمان از ابتداي تحصيل، به خوبي درس بخوانند و دچار مشکلات تحصيلي نشوند.


شرح پرسش :
پاسخ :
براي توفيق در اين امر، به مسائل ذيل توجه کنيد:
1. هماهنگي با مدرسه: ارتباط و هماهنگي با مدرسه از همان ابتداي تحصيل، سبب مي‏شود تا از فضاي تحصيلي فرزند خود، ميزان تکاليف، زمان مورد نياز تکاليف، روش معلم و... آگاه شويد و در موقعيت‏هاي گوناگون، برخورد مناسب داشته باشيد؛ براي مثال، اگر گفت: تکاليفم را در مدرسه نوشته‏ام، با توجه به اين که از فضاي مدرسه و روش معلم آگاهي داريد، پي‏گيري خواهيد کرد.
2. برنامه‏ريزي: براي انجام تکاليف کودک، با همراهي خود او برنامه‏ريزي کنيد. توجه داشته باشيد که برنامه‏ي درسي و تکاليف، با برنامه‏ي کودک تلويزيون و فعاليت‏هاي ديگر او تداخل نداشته باشد. در برنامه‏ريزي، به تفاوت‏هاي فردي کودکان توجه کنيد. برخي کودکان مايلند بي‏درنگ پس از بازگشت از مدرسه، تکاليف درسي را انجام دهند؛ برخي دوست دارند، پس از استراحت و بازي به تکاليف برسند، و برخي ساعتي را به انجام تکاليف و ساعتي را به بازي مي‏پردازند و پس از بازي، تکاليف را به پايان مي‏برند. مطلوب، استراحت پس از مدرسه، بعد انجام تکاليف، سپس بازي است.
3. فراهم ساختن زمينه: براي انجام درست تکاليف و امور مدرسه، محيط را آرام و بي‏صدا کنيد. مطالعه‏ي والدين هنگام انجام تکاليف کودک، انگيزه‏ي بسياري در او ايجاد مي‏کند. بکوشيد در اين هنگام، محرک‏هاي مزاحم از قبيل تلويزيون، راديو و... را از بين ببريد.
4. فراهم آوردن امکانات: اتاق مستقل، نور و حرارت کافي، ميز، صندلي، کمد کتاب و امکاناتي از اين قبيل، انگيزه‏ي کودک را در درس و انجام تکاليف افزون مي‏کند.
5. تشويق: تشويق در اين امر، نقش معجزه‏آسايي دارد.
منبع: کتاب نسیم مهر(1)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)